מן הגורן ומן היקב.. בשומרון

כתב וצילם: קובי פינקלר Comments Off on מן הגורן ומן היקב.. בשומרון
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מָלְאוּ אֲסָמֵינוּ בָּר וִיקָבֵינוּ יַיִן בָתֵּינוּ הוֹמִים מִתִּינוֹקוֹת

וּבְהֶמְתֵּנוּ פּוֹרָה מָה עוֹד תְּבַקְּשִׁי מֵאִתָּנוּ מְכוֹרָה?

 

כך כתב המשורר פנחס אלעד לפני שמונים שנה בדיוק והתיאור הזה מתאים עד למאד לנעשה במרחבי השומרון. גרנות וגתות רבות פזורות ברחבי האזור הקסום הזה, יקבים המפיקים יין משובח, מסעדות משובחות, חוות ובעלי חיים והמון תיירות שנרקמת בין הגבעות והרכסים.

 


כתבות נוספות בתיירות:


 

גתות ברקן

 

כבר בכניסה לישוב ברקן, מוביל אותנו שביל עיזים (לא מסומן כמובן) לשטח עצום בן גת ענקית, גורן גדולה והרבה בורות פזורים בשטח. מדובר באתר הארכיאולוגי, ח'רבת אל-בורך, ובו גת עתיקה הנחשבת לאחת הגתות הגדולות ביותר בארץ. הן הגתות והן הגרנות הפזורות בשטח מעידות על התעשיה המפותחת שפעלה באזור בתקופת בית שני. במשטחי הסלע הבהירים חצובות שלוש בריכות מים גדולות ובריכה קטנה, כאשר תופעת הבריכות החצובות בסלע אופיינית במיוחד למערב השומרון, בשל השילוב של מחשופי סלע קשים המתאימים לחציבה, מחד, ומיעוט במעיינות זורמים, מאידך. את התמונה משלימים מתקנים נוספים – גרנות חצובות בסלע, קברים עתיקים ומחצבות עתיקות. נקודת ציון נוחה במקום היא עץ החרוב שבצילו ניתן לנוח.

 

 

נסיעה קצרה בתוככי הישוב ברקן ואנו במצפור המוסיקלי צלילון. לזכרו של בן המקום הוקם במקום גן ומצפור מוסיקלי. כלי נגינה מפוסלים, מקלות מתכת היוצרות נעימה מוסיקלית והמון נוף.

ו.. רגע.

 

 

קפה אמה

לא נעזוב את הישוב ברקן לפני שנאכל ארוחה חלבית משובחת פרי יצירתו של השף אז סממה בקפה אמה. דנית וארז פתחו במקום בית קפה – מסעדה חלבית עשרה ומיוחדת. לחם משובח, קישים טובים, עוגות מרהיבות וטעימות והמון אויר ואוירה. בימי חמישי ארוחות במקום לפי תפריט ובימי שישי בראנץ עשיר. לא להחמיץ. 03-9060658

אחרי ששבענו וגם הותרנו.. אנו עושים דרכנו לנחל קנה. נכון ששמעתם עליו אבל בעונת הסתיו הבאה עלינו לטובה הכל שם שונה. ירוק בעיניים, כחול מהמים, וצבעוני מהפריחה. אם תחכו עד לט"ו בשבט גם שלל שקדיות פוקד את המקום.

 

 

נחל קנה במורדות נופים

 

בתקופת התנ"ך שימש הנחל גבול בין נחלות שבטי אפרים ומנשה. מקור שמו בקני החצב אותם שתל יהושע לסימון הגבול בין שתי הנחלות. ההסבר הבוטני מדבר על כך שצמח החצב הינו צמח רעיל ועל כן בעלי החיים לא פגעו בו ועל כן סימון הגבול נשאר לאורך כל השנים.

 

נחל קנה הינו מהגדולים בשומרון ולאורכו פזורים מעיינות רבים. דרך עפר מסומנת היטב היוצאת מפתחו של הישוב נופים ,הובילה אותנו לתחתית הואדי, שם נתקלנו במעיין הראשון עין אל-חוואר. אזור המעיינות של הנחל הוכרז כשמורת טבע המוכרת בשם "שמורת נחל קנה" אשר שטחה כ-16 קמ"ר במעלה הנחל מזרחה, הופכת הדרך למוצלת ומוקפת פרדסים ומטעים. לאורך הנחל יצר לנו הטבע הרבה בריכות סלע בתצורות מרהיבות עין. מי שמעוניים להגיע היישר למים ייסע בכביש המחבר בין יקיר לעמנואל ובעיקול הכביש לפי השילו החום נחל קנה יפנה לדרך העפר העבירה לכל כלי הרכב.

 

והיכן היקבים? אנחנו שואלים את נתי ישראלי רכז התיירות של המועצה והוא צוחק. היכן לא? אז עם ההמלצה הזו נסענו. תחילה לישוב רחלים ליקב טורא.

נכנסים, למרתף היין המיוחד "והקריר" כמובן ומתחילים להתבשם. ורד, בעלת המקום מספרת כי מאחורי הכרם שנמצא בהר ברכה עומד בעלה ארז בן סעדון. הוא נולד בירושלים, גדל בכוכב השחר וליקב הצנוע שהקים בשנת 2003 ברחלים (כתריסר מאות בקבוקים בשנה הראשונה קרא "יקב ארז". לאחר  שראה כי טוב, עבר היקב שינוי תדמיתי והחליף את שמו ל"יקב טורא". אכן זו מצודה או טירה ששומרת על כל מה שיין יכול להציע. רק לשבת סביב השולחן הפתוח יכול ללמד על אוירת  וטיבו של המקום. בשנים האחרונות היקב זכה להערכה מקצועית וקטף מדליות בתחרויות ישראליות ובינלאומיות. יקב טורא 052-7966613

 

 

יקב נוסף, שכדאי לסור אליו הוא יקב בן פורת בישוב יצהר-יקב בוטיק אורגני ייחודי עם סיפור אמונה של הכורם אריאל בן שטרית . לתיאום 050-9972605

בפסגת הר גריזים הוא הר הברכה , ממוקמת מסעדה ומרכז לסיורים באזור, העונה לשם  "ברכה על ההר". ניתן לצאת מהמסעדה לטיולי סוסים או סיורים מודרכים לאתרי הסביבה ואפילו לביקור ביקב הקטן ומיכלי השמן של בעל המקום ניר לביא. הכל בתיאום כמובן. 052-5775156 . בתוך הישוב ברכה, חנות בגדי נשים ובגדי ילדים. אטרקציה למי שלא רוצה רק נופים או מסעדות.

 

עוד בסביבה

 

גן לאומי גריזים

 

סיור בין שכבות הזמן, בחורבות העיר אשר שכנה בראש הר הברכה. במקום ממצאים ארכיאולוגים מרשימים ונופי בראשית בתצפיות לכל רוחות השמיים.

בהיותו של הישוב  על הר גריזים, לא נחמיץ  ביקור בשכונת השומרונים, המקיימת אורח חיים ייחודי. סמוך לשכונת השומרונים נמצא 'מצפה יוסף' המחודש ובו תצפית על קבר יוסף, הר עיבל וכל שכם וסביבותיה. במרכז המקום, מוזיאון להכרת אורח החיים המיוחד של השומרונים ולמרגלותיו של המוזיאון מפעל עתיק יומין ל.. לטחינה. כן. כמו פעם בכשרות מהודרת. ניתן לבוא, להציץ, לסייר בתיאום ולראות כיצד מגרגירי השומשום מופקת הטחינה.

 

הנקודה הכפרית באיתמר

 

זוכרים את השיר מלאו אסמינו בר .. ובהמתינו פורה? אז בישוב איתמר מצאנו גם מצאנו. בנקודה הכפרית, בדרך העולה לגבעות עולם פינת חי שוקקת חיים ופעילות- סוסים, חמורים, גמלים, כבשים, עיזים, מגוון בעלי כנף: תוכים שונים, יוני-דואר, תרנגולות מטילות וצבעוניות, תרנגולי הודו, ברווזים, ואווזים לצד בריכת דגים יפיפה עם צמחי מים ודגי זהב, המושכת מגוון ציפורים, כוורות דבורים, ומשפחה ענפה וחביבה של שרקנים.

אבל זו רק ההתחלה. אחרי הפעילות, נכנסים לאהל המרווח שהקים במקום דוד יצחק , מתיישבים ליד השולחנות , ומקבלים ארוחה בשרית משובחת מקדירת המקום. 02-9709564

נסיעה קצרה במעלה הדרך מובילה אותנו לפסגת הישוב איתמר, שם ממוקמת  חוות גבעת עולם. חווה אורגנית לייצור שמן, גבינות ושאר מעדנים – 9409310 02

 

 

השומרון נעים להכיר

 

כדי להכיר את השומרון מקרוב תחת הכותרת "שומרון נעים להכיר" יוצאים סיורים מודרכים באוטובוס צמוד במרחבי השומרון. פרטים אצל שירה במחלקת התיירות 03-9066402 פרטים נוספים על סיורים באזור: מדרשת שומרון 09-8841359 www.midshomron.org.il חלקת השדה 02-9973106 www.shechem.org/teva ובאתר האינטרנט של תיירות שומרון www.tourshomron.org.il

 

בישוב רחלים שבשומרון פועל יקב "טורא" שהינו יקב משפחתי אחוזתי שזכה בפרסים רבים. היקב הוקם ע"י ארז וורד בן סעדון בשנת 2003. את היינות מייצרים מכרמים שנטעו בידי המשפחה מיוחד במרחבי השומרון בהר ברכה, יקבים שזכו לאותה הברכה בה בורכו הרי שומרון והתגלו לימים כאחד מכרמים האיכותיים בארץ

 

האזינו להקלטות התכנית על המפה ברדיו קול חי, מגיש קובי פינקלר:



0 תגובות